THE CAMBODIAN FLIP CHART - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wim lancsweert - WaarBenJij.nu THE CAMBODIAN FLIP CHART - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wim lancsweert - WaarBenJij.nu

THE CAMBODIAN FLIP CHART

Door: wimlancsweert

Blijf op de hoogte en volg wim

06 Oktober 2010 | Cambodja, Sisŏphŏn

Bij de voorbereiding van de workshops leer ik van mijn VA dat je in Cambodja altijd met een flip chart werkt. “Hebben we dat ?” vraag ik hem dan en hij wijst naar rollen papier boven op de kast in mijn kantoortje.

Nu ben ik wel vrij zeker dat je ook nog zo’n bord met 3 poten nodig hebt waar het papier wordt op bevestigd, zodat je de bladen makkelijk kan omslaan, maar daar hebben ze hier blijkbaar nooit van gehoord en waar we dat zouden vinden? Zeker niet in Sisophon!

De bladen papier worden hier met kleefband aan de muur gehangen en zo mis je wel het effect van de “flip chart” argumenteer ik nog, maar in de discussie die daarop volgt besluit ik bij de traditie te blijven en we worden het snel eens dat dit de Cambodian flip chart is !

Over andere didactische hulpmiddelen zoals “overhead” en “beamer” hebben we het niet eens gehad, maar dat zou ook weinig zin hebben. Veel scholen hebben immers geen elektriciteit, zo ook de school waar de workshop doorgaat. Dat betekent geen ventilatoren, wel wat lastig in die tropische temperaturen!

Gelukkig is dat de enige tegenvaller : er is een goede opkomst en de groep (voor het grootste deel directeurs van scholen in het district) werkt actief mee. Mijn introductie in Khmer valt blijkbaar in goede aarde want ik krijg een applausje.

Op het einde van de dag weet ik dat de workshop een success is, dat blijkt ook uit de positieve evaluatieformulieren. Ik kondig aan dat ik hen verder wil helpen bij het opstellen van een strategisch plan voor hun school. Samen met de trainer zal ik de volgende weken zoveel mogelijk scholen bezoeken.

De volgende week is het district Mongkul Borei aan de beurt. We hebben aan de hand van de reacties in de evaluatieformulieren het programma wat bijgestuurd en dat werpt vruchten af: bij de waarderingscijfers (1-5 maximum) scoren we nergens onder de 4!

Op het einde van de week begint officieel het nieuwe schooljaar (1 oktober) en ik ben uitgenodigd door de directeur van mijn Targetschool ( de school in Sisophon waar ik mij vooral op ga focussen) om aan de plechtigheden deel te nemen.

Ik zit aan de eretafel samen met leiders uit de gemeenschap (community chiefs) , vertegenwoordigers van het Ministerie e.a., en waarom ben ik verrast als blijkt dat van mij niet alleen een speech wordt verwacht maar dat ik ook nog medailles mag uitreiken aan de meest verdienstelijke leerkrachten? Ik heb de dag voordien nog met de directeur samen gezeten die daar met geen woord over repte, maar na al die tijd in Cambodja zou ik beter moeten weten.

Gelukkig heb ik nog een passe-partout speech, die ik onlangs liet vertalen, waarin ik het uitgebreid heb over de ontwikkelingssamenwerking op het vlak van onderwijs in Cambodja en wat er van schooldirecties en gemeenschapsleiders wordt verwacht.
Men luistert aandachtig (de mensen hier zijn zeer wellevend!) en de directeur komt me achteraf nog eens extra bedanken – een fijne voormiddag!


Tot weldra!

Vriendelijke groet,

Wim



NB Bij de foto's:

337: Cambodian Flip Chart
285 - 295 : de workshop
340 - 366 : opening van/h schooljaar





  • 06 Oktober 2010 - 11:51

    VICTORIA:

    al speachen in't khmer, woo-hoo ! weer een excellent verslag --zeer ontroerend hoe alles daar zo enthousiast ontvangen wordt ! is het de bedoeling eendaagse workshops per district aan te bieden ? misschien een timmerman uit de beurt een driepikkel laten in elkaar flansen voor je flipchart ;-D

    <3victoria

  • 06 Oktober 2010 - 15:40

    Sabine:

    dat vindt ik ongelofelijk knap, ...een speech in het Khmer !
    je zult nog een autoriteit worden in die streek, als je zoveel goeds doet voor de gemeenschap.
    inderdaad, zonder ventilator is het very hot, ik weet er alles van....


  • 07 Oktober 2010 - 09:31

    Elise :

    Voor de rest van mijn leven is de flip chart sowieso Cambodia!
    Wat zouden zij toch moeten zonder.......
    Het klinkt allemaal weer geweldig zeg! Ach., en altijd weer die onverwachte dingen, terwijl je het eigenlijk van te voren weet, maken het altijd weer spannend.
    En..., daar helpt geen moedertjelief aan (daar is geen ontkomen aan).
    Haha!

    Lieve groet uit Holland van Elise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Kampuchea

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2012

DE KOREAANSE PIANO’S

28 Januari 2012

I MISS THE MUSIC…

01 December 2011

HET IJZEREN PAARD KOMT NAAR SISOPHON!

05 September 2011

COACH KABAAL!

11 Juni 2011

WANNEER IS DE WORKSHOP ? … GISTEREN !
wim

Vrijwilligerswerk in het kader van ontwikkelingshulp boeit me enorm. De laatste 2 jaar was mijn werkterrein Nepal en nu ben ik weer in Cambodja, waar ik al vroeger een opdracht van 2 jaar vervulde in het onderwijs management. Samen met de overheid en internationale donors zoals UNICEF, de EU, Zweden,.. trachten we de kwalitiet van het onderwijs te verhogen en het toegankelijk te maken voor iedereen. NB.The views expressed in this weblog are the author's own and not necessarily VSO's.

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 31427

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 31 December 2014

Kampuchea Revisited

14 Juni 2012 - 15 Januari 2014

Van Kathmandu tot de Himalaya's.

17 Februari 2010 - 17 April 2012

Kampuchea

Landen bezocht: