1 DOEL: ONDERWIJS VOOR IEDEREEN! - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wim lancsweert - WaarBenJij.nu 1 DOEL: ONDERWIJS VOOR IEDEREEN! - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wim lancsweert - WaarBenJij.nu

1 DOEL: ONDERWIJS VOOR IEDEREEN!

Door: wimlancsweert

Blijf op de hoogte en volg wim

01 Juli 2010 | Cambodja, Sisŏphŏn

Jen, een Engelse VSO vrijwilligster komt met een project om een voetbal wedstrijd te organiseren als promotie voor de campagne “1 GOAL: EDUCATION FOR ALL”
(vrij vertaald : 1 Doel: Onderwijs voor iedereen!).

Het is nog 10 dagen voor een lang weekend, vrijdag is de verjaardag van de koningin, het geschikte moment voor zo’n evenement vinden we allemaal.

“Wel wat kort dag!” hoor ik al mensen zeggen, maar dit is Cambodja!

Met nog een paar andere vrijwilligers verdelen we de taken, onze Cambodjaanse assistenten (tolken - vertalers) worden ook aan het werk gezet, en we gaan op pad om alles op tijd in orde te krijgen.

We maken een afspraak met de Directeur van het Provincial Office of Education, Mr. Pleng Saroth, die ik ondertussen al vrij goed ken. Hij is meteen enthousiast, zal een team samenstellen van zijn staf medewerkers (omdat er vrouwelijke vrijwilligers in ons VSO team meespelen vragen we om dat voor het Cambodjaanse team ook te overwegen).
Hij zal verder nog zorgen voor een tent, scheidsrechter en lijnrechters, een commentator voorzien, de media verwittigen en VIP’s uitnodigen (gouverneur, burgemeester,…).

We zijn het snel eens over het terrein: een braakliggend stuk grond tussen de bank en het benzinestation. Daar wordt nu ook al gevoetbald maar er ligt een hoop rommel en de doelen zijn dringend aan vervanging toe. Dat nemen we op ons, even als de 20 voetballen, die verloot zullen worden onder de toeschouwers, de T-shirts, die van de VSO office in Phnom Penh moeten komen, de drank en snacks voor de spelers, spandoeken en formulieren voor een petitie om meer middelen aan onderwijs te besteden die onder het publiek zullen worden verdeeld en zo van handtekeningen voorzien.

Als alle afspraken zijn gemaakt en we de dag voordien poolshoogte gaan nemen is er op het terrein nog niets gebeurd, zijn de T-shirts nog niet geleverd en zijn ook de 20 voetballen nog ergens in een magazijn, maar tegen de avond is alles in orde!

Het terrein is opgeruimd met behulp van kinderen uit de buurt , met wie we ook een oefenpartijtje spelen, er zijn splinternieuwe doelpalen net voor donker de grond in geheid en we moeten alleen de netten nog bevestigen.

De dag van de wedstrijd, die om 8 uur ‘s morgens begint om de grote hitte voor te zijn, is het een gezellige drukte. Er zijn al heel veel toeschouwers, de pers is er, de TV en ook de 2 teams zijn er met zelfs nog een paar reserve spelers. Het is leuk om bij de tegenstrever ook vrouwelijke spelers te zien en directeurs en stafleden te herkennen waarmee we regelmatig samenwerken.

We hebben de dag voordien nog een muziekschool gecontacteerd die nu met traditionele Cambodjaanse instrumenten voor de muzikale omlijsting zorgen.

We winnen met 6 – 4! Het is een schitterende wedstrijd met veel spannende momenten. Aan onze kant spelen ook een aantal Khmer assistenten mee zodat het niet echt een confrontatie tussen Westerlingen en Cambodjanen wordt, de 2 teams zijn mekaar waard. Iedereen is tevreden, zeker de toeschouwers die een voetbal winnen!

Alles is weer wonderwel gelukt en als later blijkt dat we ook een item waren in het TV-nieuws , vergeten we de spierpijn en de blaren aan de voeten,we hebben allemaal een warm gevoel van binnen!

Tot de volgende,

Vriendelijke groet,

Wim

  • 01 Juli 2010 - 10:03

    Elise:

    Wat is dit geweldig Wim!
    Jammer dat ik dit heb moeten missen. Maar of ik meegespeeld had...., ik weet het niet. Eindelijk hier ook 'teenslipperweer'. Heerlijk! Ik kijk uit naar je volgende update.
    Groet Elise

  • 11 Juli 2010 - 21:58

    VICTORIA:

    erg leuk verslag--je zou sport commentaar kunnen geven ;-D de fotos erbij zijn schitterend als omlijsting voor het geheel--alles bij mekaar bezorgd het lezen mij ook een warm gevoel van binnen dat je van zoveel team spirit en kameraadschap mag genieten en dat iedereen zich zo inspant voor 1 DOEL ! dikke kus <3 victoria

  • 16 Augustus 2010 - 04:28

    Luc Neyens:

    Beste Wim,

    Wat ben ik blij van jou iets te vernemen en het schitterende werk dat je in Cambodgia verricht. Je sociale ingesteldheid eigen vanaf zoalng ik je ken (en dit was toch meer dan 15 jaar) komt bovendrijven. Ik voel me meer dan een zials verwant want binnen SYNTRA Vlaanderen probeer ik met een aantal enthousiaste collega's het doel- en kansengroepenbeleid verder uit te bouwen. On smotto is ook dat Ieder talent telt.
    Nu heb ik even kort vakantie maar nadien laat ik uitgebreider van mij horen.

    Hartelijke groeten en enorm veel succes met alles wat je onderneemt.

    Luc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Kampuchea

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2012

DE KOREAANSE PIANO’S

28 Januari 2012

I MISS THE MUSIC…

01 December 2011

HET IJZEREN PAARD KOMT NAAR SISOPHON!

05 September 2011

COACH KABAAL!

11 Juni 2011

WANNEER IS DE WORKSHOP ? … GISTEREN !
wim

Vrijwilligerswerk in het kader van ontwikkelingshulp boeit me enorm. De laatste 2 jaar was mijn werkterrein Nepal en nu ben ik weer in Cambodja, waar ik al vroeger een opdracht van 2 jaar vervulde in het onderwijs management. Samen met de overheid en internationale donors zoals UNICEF, de EU, Zweden,.. trachten we de kwalitiet van het onderwijs te verhogen en het toegankelijk te maken voor iedereen. NB.The views expressed in this weblog are the author's own and not necessarily VSO's.

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 31425

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 31 December 2014

Kampuchea Revisited

14 Juni 2012 - 15 Januari 2014

Van Kathmandu tot de Himalaya's.

17 Februari 2010 - 17 April 2012

Kampuchea

Landen bezocht: