BAHT… SOK SABAI! - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wim lancsweert - WaarBenJij.nu BAHT… SOK SABAI! - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van wim lancsweert - WaarBenJij.nu

BAHT… SOK SABAI!

Door: wimlancsweert

Blijf op de hoogte en volg wim

26 Mei 2010 | Cambodja, Sisŏphŏn

(Ja hoor, alles wel!)


Nogal frappant aan de Khmer taal : ja zeggen is verschillend voor man en vrouw!
Een man zegt “baht”, een vrouw “chaa” ( wat een travestiet zegt, weet ik niet!)
“Hoe gaat het?” is “ Neak sok sabai tei?” en je antwoordt met “ Sok sabai! Choh neak winh?”” Prima!Hoe gaat het met jou?”

Het zijn de eerste Khmer woorden die ik leerde en in de 3 maanden dat ik hier al ben heb ik heel wat bijgeleerd. Toch blijft het een inspanning om mensen te verstaan, vooral als ze snel spreken. Het Khmer van Sisophon klinkt ook soms anders dan dat wat in Phnom Penh wordt gesproken. Gelukkig heb ik een tolk die me vergezelt op schoolbezoeken en naar vergaderingen en workshops.

Vandaag ben ik uitgenodigd door de directeur van de “primary school” Mr Li Kimleng (de voornaam komt hier gewoonlijk na de familienaam)
De school is vlakbij mijn kantoor gelegen, een kleine ruimte die ik deel met de Deputy- Director van de Provincial Office of Education. Het kantoor ligt aan een drukke weg en door de open deur ben ik constant bloot gesteld aan de chaos en het tumult van het verkeer en kijk ik naar de bonte menigte van passanten. Het drukke verkeer doet veel stof naar binnen waaien, stof dat zich overal op vastzet en dat ik elke morgen van mijn tafel en stoel veeg en uit mijn papieren schud.
Verder geen attributen zoals telefoon,fax of computer, wel een plafondventilator, hard nodig zo vlak voor het regenseizoen, de warmste tijd van het jaar, waarin het kwik gemakkelijk de 40 graden overschrijdt. Toch heb ik hier al heel wat werk verzet, bezoekers ontvangen en vergaderd. Binnenkort zou ik naar het nieuw gebouw verhuizen, even buiten de stad. Ik zal het straatbeeld missen, maar ik pas me aan.

Het bezoek aan de school is een heel leuke en leerrijke ervaring. Ik word hartelijk ontvangen door de directeur en zijn medewerkers en na een 2 uur durende bespreking krijg ik de kans om met hem zijn verschillende taken te overlopen en te toetsen aan enkele grondregels van efficient management, niet eenvoudig want ook hier ontbreekt de informatika volledig.
Het budget laat weinig of geen extra’s toe, de gebouwen zijn oud en hebben dringend een opknapbeurt nodig, een deel is nog in hout. Toch is dit één van de betere scholen. Er zijn 1321 leerlingen tussen de leeftijd van 3 en 11 jaar. De klasgrootte ligt gemiddeld rond 55 leerlingen. Zij krijgen een halve dag les, van maandag tot zaterdag. Een leerkracht die 6 halve dagen per week les geeft verdient gemiddeld $ 50 per maand.
Toch zijn de leerkrachten heel enthousiast en wanneer ik de klassen binnenkom staan alle leerlingen keurig netjes recht en begroeten mij op de traditionele Khmer wijze, ik vouw ook de handen samen, vingertoppen tegen mekaar.
De klassen zijn heel leuk versierd en al zijn er meer dan 50 leerlingen per klas, je kan een speld horen vallen..
Ik heb nog een bespreking met de Directeur, de Deputy Director en mijn tolk over o.m. oudercontact (niet echt een traditie hier!) zwakkere leerlingen, uitvalpercentage en strategische actieplannen,…
Een transparent budgetair beleid ontbreekt, merk ik en blijkbaar heeft de overheid dat ook liever zo. Ik ga nog wel niet meteen conclusies trekken, daar is meer observatie voor nodig.
Nog even samen op de foto en dan nemen we afscheid, een geslaagd bezoek!
De volgende weken beloven druk te worden, er zijn nog verschillende schoolbezoeken gepland, afspraken en een 2-daagse workshop.
Maar daarover volgende keer meer!

Veel groeten,

Wim

NB Bij de foto's:

347-350-356 : mijn kantoor(tje)
348-357 : mijn Honda Dream(machine)
383-einde : bezoek aan de school

  • 26 Mei 2010 - 19:31

    Tobi:

    Leuk om eindelijk wat over je werk te horen! Klinkt alsof je al helemaal op snelheid bent en spijkers met koppen slaat!

    LOL at picture nr 357!

  • 27 Mei 2010 - 19:04

    Elise :

    Snik....., mijn Honda Dream!

  • 28 Mei 2010 - 08:51

    Sabine:

    hoi Wim, veel groeten uit een heet, vochtig Kerala, eveneens vlak voor de monsoon........zo leer jij het land wel door en door kennen, denk ik, met de taal te spreken en te werken met de plaatselijke bevolking...

  • 01 Juni 2010 - 17:16

    Victoria:

    thanks voor alle nieuws-ik vindt je kantoor erg gezellig, zomaar op straat waar je de film van je wereld zich terplekke vertoont--benieuwd om wat over je volgende plek te horen ! . . . tja, picture nr 357 tis toch geen virago, he :-D--maar hopelijk steeds veilig op je/de weg.

  • 10 Juni 2010 - 01:18

    Helene En Eloise:

    Stoere moto ;-)
    Klinkt allemaal heel boeiend (en warm).
    Leuke foto's ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Sisŏphŏn

Kampuchea

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2012

DE KOREAANSE PIANO’S

28 Januari 2012

I MISS THE MUSIC…

01 December 2011

HET IJZEREN PAARD KOMT NAAR SISOPHON!

05 September 2011

COACH KABAAL!

11 Juni 2011

WANNEER IS DE WORKSHOP ? … GISTEREN !
wim

Vrijwilligerswerk in het kader van ontwikkelingshulp boeit me enorm. De laatste 2 jaar was mijn werkterrein Nepal en nu ben ik weer in Cambodja, waar ik al vroeger een opdracht van 2 jaar vervulde in het onderwijs management. Samen met de overheid en internationale donors zoals UNICEF, de EU, Zweden,.. trachten we de kwalitiet van het onderwijs te verhogen en het toegankelijk te maken voor iedereen. NB.The views expressed in this weblog are the author's own and not necessarily VSO's.

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 31421

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 31 December 2014

Kampuchea Revisited

14 Juni 2012 - 15 Januari 2014

Van Kathmandu tot de Himalaya's.

17 Februari 2010 - 17 April 2012

Kampuchea

Landen bezocht: