OT – PAA – NYA – HAA ! (*) - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van wim lancsweert - WaarBenJij.nu OT – PAA – NYA – HAA ! (*) - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van wim lancsweert - WaarBenJij.nu

OT – PAA – NYA – HAA ! (*)

Door: wimlancsweert

Blijf op de hoogte en volg wim

04 Maart 2010 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Kampong Cham, donderdag, 4 maart 2010

Het is 9.00 uur als ik binnen loop in het gezellig restaurantje “Smile”, vlakbij de Guest House waar we verblijven, om te ontbijten : vers geperst ananassap, citroen thee en pannenkoeken met bananen.

Ik realiseer me dat ik exact 2 weken in Cambodja ben en al meer dan een week in Kampong Cham waar we elke dag van half twee tot vijf les krijgen in Khmer. Deze taal wordt door zo’n 21 miljoen mensen gesproken, niet alleen in Cambodia, maar ook in delen van Thailand en Vietnam. De taal , met wortels in het Sanskriet, is niet tonaal, d.w.z. dat je niet , zoals in het Chinees, met een andere toon aan een woord te geven ook de betekenis verandert. Gelukkig maar, we hebben al genoeg moeite met de uitspraak!

Et zijn ook wel wat woorden die uit het Frans, of uit het Engels zijn geleend en eigenlijk zit de taal heel logisch in mekaar, Je hebt geen vervoegingen of verbuigingen, geen enkelvoud of meervoud en geen lidwoorden, dat ruimt lekker op!
Toch is het een heel intensieve opdracht om de zinnen die Dara (de lesgever) ons laat vertalen er wat fatsoenlijk uit te krijgen. Ik ben in een groepje van 3, je bent dus bijna constant aan de beurt en je geraakt echt niet weg met snel wat klanken uit te stoten.
Ik kan nu zeggen dat :” ik elke week 5 keer eet in het restaurant bij de Kizuma brug, gisteren naar de markt ben geweest waar ik brood, fruit, rijst, kip, suiker, boeken en sigaretten heb gekocht, dat ik elke dag Khmer leer, morgen naar de bank ga en als ik tijd heb ook nog ga zwemmen.”
Echt handig is de phrase: “ Some- to, knyom -ot -yoll- tei! Some- ni –yeay-yute-yute. Ba-sen-chea-neac.ni-yeay-moie-moie, knyom-yoll-cheran!
(sorry, ik versta je niet! Spreek alsjeblieft traag. Als je het woord per woord zegt, versta ik heel veel!)

We hebben een toeristisch uitstapje gemaakt per boot naar een eilandje in de Mekong. We troffen er een , wel echt primitief, dorpje aan met een schooltje. De leraar was op het veld maar de dorpsoverste liet ons vol trots het hutje zien en zo stond ik nog eens voor de klas !

Iedereen is wel echt nieuwsgierig om de Westerlingen te zien maar de mensen staren je niet aan en bij elk contact krijg je een stralende glimlach, zowel van jong als oud.
Vooral jong : 43 % van de ± 14 miljoen Cambodjanen is jonger dan 15 (waarvan 10 tot 15 % nooit een school hebben bezocht) Er is dus werk aan de winkel!

Maar, zoals onze lesgever zegt: “ot-paa-nya-haa!” (*)

(*) geen probleem!

Tot de volgende maal! Veel groeten, Wim

  • 05 Maart 2010 - 07:30

    Tobi:

    Sigaretten? Ik geloof er niks van!

    Impressive writing skills. Ik hoop dat je wel nog wat aan je teaching skills werkt want the audience doesn't look impressed :)

  • 11 Maart 2010 - 00:06

    Helene En Eloise:

    Foei ! sigaretten !

    We hopen dat je die voor iemand anders kocht ?

    verder vonden we het een leuk verhaal ! keep on updating us !

    prachtige foto's - Eloise vindt vooral de kinderen heel mooi (maar jij ziet er ook goed uit, hoor)

    dikke kussen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpóng Cham

Kampuchea

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2012

DE KOREAANSE PIANO’S

28 Januari 2012

I MISS THE MUSIC…

01 December 2011

HET IJZEREN PAARD KOMT NAAR SISOPHON!

05 September 2011

COACH KABAAL!

11 Juni 2011

WANNEER IS DE WORKSHOP ? … GISTEREN !
wim

Vrijwilligerswerk in het kader van ontwikkelingshulp boeit me enorm. De laatste 2 jaar was mijn werkterrein Nepal en nu ben ik weer in Cambodja, waar ik al vroeger een opdracht van 2 jaar vervulde in het onderwijs management. Samen met de overheid en internationale donors zoals UNICEF, de EU, Zweden,.. trachten we de kwalitiet van het onderwijs te verhogen en het toegankelijk te maken voor iedereen. NB.The views expressed in this weblog are the author's own and not necessarily VSO's.

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 31428

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 31 December 2014

Kampuchea Revisited

14 Juni 2012 - 15 Januari 2014

Van Kathmandu tot de Himalaya's.

17 Februari 2010 - 17 April 2012

Kampuchea

Landen bezocht: