Zondag in Kathmandu... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van wim lancsweert - WaarBenJij.nu Zondag in Kathmandu... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van wim lancsweert - WaarBenJij.nu

Zondag in Kathmandu...

Door: wimlancsweert

Blijf op de hoogte en volg wim

17 Juli 2012 | Nepal, Kathmandu

Het is zondag in Kathmandu en precies 1 maand geleden stapte ik hier uit het vliegtuig na een lange, vermoeiende reis die me via Doka, in de Arabische staat Qatar, naar Nepal had gebracht.
Door technische problemen komt mijn vlucht 8 uur later aan dan gepland en ik ben dan ook blij en opgelucht dat VSO, de organisatie die me naar hier bracht en 2 jaar geleden mijn opdracht in Cambodja had geregeld, nu ook enkele stafleden heeft gestuurd om me te verwelkomen.
Ik krijg een “topi” ( het traditioneel Nepalees hoofddeksel) en een bloemensnoer rond de hals voor we in een jeep richting hotel gaan. Het verkeer rijdt hier links en is, zo mogelijk, nog chaotischer dan in Cambodja. Iedereen toetert naar iedereen en met zijn allen slagen we er telkens in mekaar rakelings te kruisen en terzelfdertijd de koeien te vermijden, die, net zoals in India, heilig en dus onaantastbaar, rustig in het midden van de straat kuieren.
De volgende dagen blijf ik me verbazen over de grote verkeersdrukte : taxi’s, motoren, scooters, fietsers, riksja’s, ossenwagens,.. het krioelt door mekaar in smalle straatjes met een bijna onberijdbaar wegdek, vol kuilen en oneffenheden.
De overheid is net begonnen met een programma om de straten te verbreden. Er wordt gemeten vanuit de aslijn en elk huis dat binnen de zone ligt wordt geheel, of gedeeltelijk, gesloopt met bulldozers. Je mag het ook zelf doen en er wordt dan ook overal vlijtig gekapt en afgebroken zodat grote hopen steen en puin op het voetpad liggen en het lijkt alsof er een bombardement heeft plaats gehad. Enkele bewoners willen tegen de “gedwongen” afbraak protesteren en organiseren optochten maar er wordt hier blijkbaar drastisch opgetreden tegen demonstranten: ze krijgen een politiecordon met gewapende agenten die lange stokken hanteren en aan beide kanten van de weg hebben soldaten post gevat. De winkeliers sluiten hun deuren en laten de luiken naar beneden, het krijgt allemaal een grimmig sfeertje en ik voel me spontaan de kant van de bewoners kiezen tot een Nepalees me uitlegt dat die huizen eigenlijk voorbij de toegelaten zone zijn opgetrokken met een bouwvergunning die op ‘onduidelijke wijze” is verkregen, zoals heel veel in dit land.
Kathmandu is een stad van meer dan een miljoen inwoners, omgeven door majestueuze bergen en met een oneindig aantal tempels en heilige plaatsen die verschillende eeuwen terug gaan. Er lopen wat rivieren doorheen, die duidelijk als riolering worden gebruikt, en nu, midden in het regenseizoen, liggen de straten vol modder, je moet dus goed uitkijken om niet in het slijk weg te glijden , en (of) in het verkeer ten onder te gaan.
De bezienswaardigheden zijn niet of nauwelijks onderhouden, overal ligt afval, de uitlaatgassen van het verkeer knijpen je keel dicht en je wordt constant door een menigte voort gestuwd langs smalle steegjes, die je met agressief claxonnerende 2-, 3- en 4 wielers (en met heilige koeien!) moet delen.
Onvergetelijk fascinerend allemaal dus en voor iedereen die zich nu al opmaakt om me van heiligschennis te beschuldigen : onbeschrijfelijk indrukwekkend, ontstellend mooi en intens!
Op zondag wordt hier gewerkt zoals op een gewone weekdag. Ik spring in een taxi en laat me naar Sanepa brengen waar het VSO hoofdkwartier ligt en waar ik een huis heb gevonden dat ik samen met een Amerikaanse vrijwilliger zal delen. We krijgen thee aangeboden, maken kennis met de huisbaas en zijn familie en tekenen het huurcontract . Een gelegenheid om onze kennis van het Nepalees uit te proberen (we volgen 6 weken taalcursus en initiatie in de cultuur) al doen zij ook hun best om Engels te spreken. We hebben geleerd ons voor te stellen met: “mero naam …. ho”, vrij eenvoudig want “mero” betekent “mijn”, “naam” is gewoon “naam” en “ho” staat voor ”is” (het werkwoord komt altijd laatst). Er gaat duidelijk wat verloren in de vertaling want de eigenaar begroet me nu vriendelijk met Wimho en dat zal waarschijnlijk mijn naam blijven.
Sanepa is een van de betere wijken. De armoede is hier minder schrijnend en op straat krijg je vlugger een glimlach en een “hello” dan in andere wijken. Je gaat onwillekeurig met Cambodja vergelijken en zonder de cijfers te zien die dit bevestigen weet je al dat hier meer mensen onder de armoedegrens zitten wanneer je om je heen kijkt. Die vergelijking is trouwens niet fair: dat de glimlach waarvoor de Cambodjanen wereldbekend zijn ontbreekt wil niet zeggen dat de mensen hier perse ongelukkiger zijn.
Intimiteit in het openbaar tussen de 2 geslachten is ook hier uit den boze maar meer nog dan in Cambodja zie je jongens en mannen met de armen rond mekaar geslagen, vrouwen en meisjes lopen ook meestal innig gearmd of hand in hand.
Terug in de hotelkamer neem ik de documenten door voor de oriënterende infosessie van morgen. Ik ga de vrijwilligers in 6 districten begeleiden en trachten synergiën te vinden tussen de projecten in de 2 sectoren : onderwijs en levensonderhoud. De vrijwilligers zijn verspreid over heel Nepal: ik zal veel moeten reizen, meestal per vliegtuig, en dus alle gelegenheid krijgen om dit fascinerende land te verkennen.
Vriendelijke groet,
Wim

  • 17 Juli 2012 - 15:42

    Sabine:

    Hey Wimho, ... wat een boeiend verslag weer !!! en je gaat een spannende tijd tegemoet met al die reizen voor de boeg...heel veel goeie wensen vanuit een regenachtig, grijs Antwerpen, waar de zomer zich nog altijd niet heeft laten zien.

  • 17 Juli 2012 - 21:05

    Tobi:

    Wow! Ik kijk er al naar uit om de volgende verhalen te horen!

  • 17 Juli 2012 - 23:14

    Victoria:

    erg toffe beschrijvingen van je nieuwe thuis, wimho-- en de fotos geven ook heel goed de sfeer weer! !

  • 18 Juli 2012 - 22:36

    Helene:

    Niet meer Wimbo, maar Wimho! Dank je voor je kleurrijk verslag. Enjoy !

  • 22 Juli 2012 - 22:22

    Viva:

    prachtige fotos wish i was there..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wim

Vrijwilligerswerk in het kader van ontwikkelingshulp boeit me enorm. De laatste 2 jaar was mijn werkterrein Nepal en nu ben ik weer in Cambodja, waar ik al vroeger een opdracht van 2 jaar vervulde in het onderwijs management. Samen met de overheid en internationale donors zoals UNICEF, de EU, Zweden,.. trachten we de kwalitiet van het onderwijs te verhogen en het toegankelijk te maken voor iedereen. NB.The views expressed in this weblog are the author's own and not necessarily VSO's.

Actief sinds 23 Feb. 2010
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 31445

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 31 December 2014

Kampuchea Revisited

14 Juni 2012 - 15 Januari 2014

Van Kathmandu tot de Himalaya's.

17 Februari 2010 - 17 April 2012

Kampuchea

Landen bezocht: